[media_details]

October 8, 2007

scoateti o foaie de excel pe masa si incepeti sa marcati

Filed under: products,romania,tranzactii — iann @ 1:33 pm

[update] confirmarea vine de unde nu te astepti si este meritul jurnalistilor care au adulmecat aceasta pista:  Consiliul Concurentei, suma in joc 8,3 milioane euro.

________________________________________________________________

in urma cu 10 ani, adrian sarbu le dadea mana libera lui Ioanitoaia& Tolontan pentru a face Prosport, care s-a bucurat de un success aproape imediat. dupa jumatate de deceniu, timp in care titlul a stat in curtea ringier insa fara cea mai buna echipa din romania, cotidianul sportiv se pare ca e pe cale sa revina in proprietatea vrajitorului Pro.

anii recenti au aratat insa ca desi pare ca e loc de piata pentru doua ziare de sport doar unul din ele reuseste sa isi marcheze profitul si evident dupa ani de munca, eforturi si investitii financiare impresionante si tactici de marketing executate in ritm alert, guerrilla si exactitate de fmcg. daca ar fi sa fac o comparatie ar fi cea cu jocul de hochei in Romania, unde nu stiu daca mai exista alte echipe in afara de steaua si ciuc. rezultatele asa cum le afirma si tolo, unul din actorii cheie in aceasta saga a jurnalismului sportiv, sunt ca ziarele de sport nu mai sunt de nisa ci tintesc numarul 1 in vanzari iar din invatamintele lor ar trebui sa se inspire si confratii de la ziarele quality.

in excel, povestea e mult mai simpla. din 2003 atunci cand echipa demisionara de la Prosport preia si resusciteaza un brand longeviv dar obosit din curtea Intact [ca o ironie, titlu cedat tot de ringier] piata de ziare aproape ca se dubleaza, audientele ziarelor de sport le escaladeaza pe cele ale titlurilor nemuritoare din presa romaneasca postdecembrista. si cu toate acestea Gazeta aproape in 2006 [adica dupa 3 ani] reuseste sa faca profit iar Prosport, desi parte a unui trust cu cash-flow de libertatea si operatiuni de orologerie elvetiana, abia la anul ar reusi sa nu mai inregistreze pierderi.

nu mai conteaza cand semnatura dintre adrian si michael va fi facuta publica ci ce va urma. cu siguranta destui din cititori ar putea sa jure ca si pana acum prosport a facut parte din imperiul pro si ca de fapt ioanitoaia, ca si calinescu, si-a schimbat doar tricoul in pauza dintre cele doua reprize a Procesului Etapei. e insa suficient ca succesul recent de rating si traffic al sport.ro si prezenta unora din veteranii presei sportive in formula noului sezon a lui dansez pentru tine sa asigure si prosperitatea finantatorului sau prosport grup redivivus?

daca tranzactia se va incheia as putea conchide alaturi de altii ca ringier nu are success in dragoste, adica in zona ziarelor de sport [dupa tentativa de relansare a Gazetei cedata Intact si apoi cu Prosport, cedat primului proprietar]. si ca la nivel organizatoric lucrurile nu vor avea prea mult de suferit ca lucian romascanu care coordona bulevardierele are acum si ziarul gratuity deci cele doua divizii pot fuziona fara probleme.

in ceea ce priveste Media Pro Grup as putea spune ca imperiul da semne de renastere sau imperiul contraataca. ma gandeam la o fraza de genul “ privatizarea in presa scrisa nu a reusit” sau mai bine zis iata ca in sfarsit investitorii romani in business-ul de presa sunt mai agresivi decat cei straini si poate ca e bine totusi ca advertisingul venit din multinationale sa alimenteaza profiturile vizionarilor locali. cu un pas inainte as vrea doar sa notez ca ar mai lipsi un tabloid din portofoliul diviziei de print [quality, financiar] plus sport and yellow deci vor fi ce au fost si mai mult decat atat. restul e evident cancan cu trustul intact.

incheierea nu o sa o gasiti aici. printul regent si regele de facto alaturi de cavalerii sai au de luat o decizie mai grea decat inchiderea editiei sau bilantul contabil. dar cum, ca jocul sa devina mai alert, se face schimb intre jucatori mai bine decat o nationala sa avem doua echipe de champions league. Success barbati!
 

18 Comments »

  1. Daca as fi in locul Ringier nu as vinde, din 2 motive. Primul e ca as recunoaste public ca sunt un looser, si ca Sarbu se pricepe mai bine, ceea ce e un semnal prost pt piata. Al doilea, pentru ca pierd marke share pe print, care e deocamdata domniul Ringier. In momentul de fata, dupa teapa cu Kanalul, mai bine pierde bani, decat share, pe print.

    Comment by Alexandru Raducanu — October 8, 2007 @ 2:20 pm | Reply

  2. Cand actuala redactie GSP s-a mutat de la ProSport, cei de la Headvertising le-au facut o campanie pe tema “Cea mai buna echipa din Romania s-a transferat”. Acum nu stiu daca succesul GSP in fata ProSport se datoreaza numai editorialelor/reportajelor/imaginilor, cat abilitatilor manageriale (au stiut sa nu puna tot continutul online pe gsp.ro, au adaptat formatul ziarului, la o adica au copiat ideea “Divizia Fantastica” – care poate in trecut le apartinuse tot lor 😀 , interactioneaza cu cititorii pe bloguri).

    Cert este ca GSP e pentru mine peste ProSport, si in varianta ziar si in varianta web site/blog, desi in trecut nu era mereu asa. Prin urmare reclama Headvertising n-a fost apa de ploaie.

    Comment by Olivian Breda — October 8, 2007 @ 2:25 pm | Reply

  3. raduku: nu mai vorbi din carti. ai prefera sa zici ca ai fii multi dar nu toti au zestre? viata de multe ori e pa bani frate nu pe vanitati de protofoliu.

    Comment by iann — October 8, 2007 @ 2:26 pm | Reply

  4. @Alexandru: vanzarea (sau chiar inchiderea) unui titlu din portofoliu nu inseamna neaparat ca esti looser si ca cel care cumpara se pricepe mai bine.
    Este exemplul ghidurilor TV de la Ringier.
    Vanzarea/cumpararea a tinut de strategiile pe termen (foarte) lung ale trusturilor in cauza.
    Uneori strategia te poate ajuta sa iei decizii care pot parea ciudate. Important este sa o ai (pe strategie). Si mai important decat asta esta pasul urmator: determinarea in a o pune in practica.
    m.

    Comment by Tudosiei — October 8, 2007 @ 3:24 pm | Reply

  5. Nu vorbesc din carti, vorbesc din viata. Marimea conteaza. In media conteaza al dracu de mult, iar in print e o chestie de numar de ordine. Oamenii cu banii de advertising au o lista si la o adica incep sa taie. Si taie de jos in sus, in functie de market share, atat cat am putut eu intelege. Eu nu mi-as pierde locul in rand, numarul de ordine, ca sa zic asa, chit ca pierd bani cu un brand. Vor stopa niste pierderi mici si se vor trezi cu niste pierderi mari (fiindca isi vor micsora share-ul). Si, precum vedeti, brand-urile noi cresc greu – ex. Compact.

    Comment by Alexandru Raducanu — October 8, 2007 @ 4:03 pm | Reply

  6. Am si eu o intrebare vizavi de portofoliul asta extins: cu ce te ajuta sa ai 1.000 de ziare diferite? Sa ai o “retea”? Care e avantajul a 999 de ziare pentru al 1.000-lea? Ok, mai folosesti o stire, mai “circuli” un reporter, mai scazi din costurile pe unitate prin reproducerea unor retete. Dar all-in-all existenta unor “trusturi”/”retele” pe mine ma lasa rece. PRO TV e OK. Insa PRO Cinema, Acasa, Studiourile Media Pro, cinematograful Cinema PRO, Institutul Media PRO, PRO TV International, PRO TV Magazin etc etc (nu includ Gandul aici) nu au ramas la mine in memorie ca fiind enormul succes al Media PRO. Eu m-as fi rezumat la PRO TV si orice as fi lansat nu ar fi avut PRO sau Acasa in titlu. Sau as face ca in cazul ziarului Gandul, unde conexiunea nu e in titlu, ci in lista de linkuri din partea de jos a site-ului.

    De asta am considerat si mentionat mai sus ca fiind un succes faptul ca blogurile celor de la GSP nu sunt pe GSP.ro (sau nu toate), ca au fragmentat site-ul puternic (dinamovisti.ro, stelisti.ro), ca pentru orice altceva lansat de GSP nu scrie cu litere mari: GSPblogsport, GSPdinamovisti, GSPtolo, GSPetc. OK, un brand, un logo, acolo, dar pe site-uri diferite si cu puternica individualizare. Sa fiu Ringier si sa pastrez ProSport-ul, ca sa am, ia acolo, inca o publicatie in trust mi se pare o gafa. Mai ales daca acea publicatie e ineficienta. Jack Welch promova primii 10% manageri si ii concedia pe cei mai slabi 10% in fiecare an.

    Pastrez Pro Sport pentru … ?

    Asa si China e marele succes al omenirii, are 1.3 miliarde de oameni, India un miliard, dar deocamdata niste state cum sunt cele unite sau Japonia, sunt pe locul I si II in lume. Si astea doua din urma adunate au o populatie care nu e nici jumate din India. Iar China si India sunt “Marile Sperante”. Nu emigreaza nimeni intr-o mare speranta.

    Comment by Olivian Breda — October 8, 2007 @ 4:48 pm | Reply

  7. @Olivian: La Sarbu are sens sa ia inapoi Pro Sport-ul. Cand l-a vandut, avea omul nevoie de bani, si a facut un exit ca sa finanteze restul de proiecte. Dar acum face o sinergie buna cu ce are pe TV si pe Internet. Plus ca isi consolideaza divizia de publishing, si cand se duc oamenii cu caciula in mana dupa bani, au o oferta mai complexa/completa. Discutabil daca a facut bine ca si-a pus PRO-ul peste tot, dar nu asta e fondul problemei. Parerea mea.

    Comment by Alexandru Raducanu — October 8, 2007 @ 5:03 pm | Reply

  8. In momentul in care a vandut ProSport, AS nu avea sport.ro (TV&Internet). Acum are logica sa il vrea inapoi. Si doar n-o sa isi deschida un nou cotidian de sport sau sa cumpere coada clasamentului (Sport Total, parca se cheama, dar practic n-a contat niciodata in piata).
    E normal sa tinteasca la varf.
    Versiunea cu un post de radio de sport PUTERNIC (care sa conteze) nu e exclusa nici ea. Si nici deschiderea de noi nise pe internet, dar tot in zona sportului…

    Comment by Tudosiei — October 9, 2007 @ 9:37 am | Reply

  9. Tranzactia dintre Ringier si Sarbu – dusa la capat – ar putea determina scindarea “celei mai bune echipe din Romania”.
    Se vorbeste insistent despre revenirea lui Ioanitoaia langa Sarbu, ca director al ProSport, impreuna cu o parte a fidelilor sai de la gsp (vochin, niculescu, terzian, geambasu, buzarin).
    Atentie: fara Tolontan, neagreat de Sarbu, care va ramane la gsp alaturi de o echipa promovata in mare parte de el (gusti roman, stamatoiu, tepelin, beldie, luminita paul).

    Comment by Marius — October 9, 2007 @ 3:17 pm | Reply

  10. @marius 9: de asta vorbeam de doua echipe. nu stiu care sunt tensiunile interne sau pe cine nu agreeaza Sarbu insa pe langa atragerea seniorilor lupta va fi dusa pe planul comunicarii. iar aici sunt putini oameni.

    Comment by iann — October 9, 2007 @ 3:37 pm | Reply

  11. S-ar putea creea o scindare dar in nici un caz nu astea sunt numele care ar pleca cu Ioanitoaia (Terzian nu mai este la Gazeta cam de mult). Sincer nu cred ca se va produce scindarea. Ramane sa vedem la momentul acela.

    Comment by PB — October 9, 2007 @ 4:31 pm | Reply

  12. hai sa presupunem ca nu sunt putini oameni in zona comunicarii. Resurse sunt mai putine… :))
    Ca de oameni nu duce lipsa piata. Si nici de oameni buni. Important e sa stie cineva sa ii puna in valoare.

    Comment by Tudosiei — October 9, 2007 @ 5:05 pm | Reply

  13. iann: daca se va produce ruperea echipei si trecerea prosport la sarbu, mai apare o problema: cum se vor pozitiona cele doua ziare? acum, gsp este evident mai inclinat spre o abordare de tip tabloid, in timp ce prosport pare a avea o pozitionare pentru un public mai serios, interesat strict de sport. avand insa in vedere fascinatia oamenilor de la pro tv – sport pentru mondenitati, probabil ca si prosportul trecut la sarbu va avea aceeasi abordare.
    pe pariu ca tolontan deja se gandeste ca e cazul ca gsp sa redevina un ziar mai serios? in numarul de astazi e un articol care pledeaza pentru aceasta idee…

    Comment by Marius — October 9, 2007 @ 6:32 pm | Reply

  14. @marius: mi-e greu sa cred si refuz sa accept acum ca cititorii de ziare de sport fac diferenta intre quality si tabloid pe acelasi segment. iti reamintesc ca la relansare in 2003 gazeta s-a pozitionat ca si quality insa piata nu a absorbit acest concept fapt care se vede si in jurnalele TV de sport. insa ce nu a speculat nici un ziar e cum sa ai pe timp de promotie/inceput de tur&retur dublul copiilor vandute si sa nu reusesti sa fidelizezi macar partial acest public in restul anului.

    Comment by iann — October 9, 2007 @ 8:51 pm | Reply

  15. iann,

    sunt de acord ca acum cititorii de ziare de sport nu fac diferenta intre quality si tabloid, dar asta nu inseamna ca respectiva diferenta nu exista. pacat ca prosport n-a comunicat mai bine calitatea superioara pe care cred eu ca o are – la un moment dat a fost totusi o campanie cu mesajul “mult mai mult sport” – mai ales ca beneficia de imaginea excelenta a lui topescu.

    despre relansarea gazetei din 2003 si pozitionarea drept quality – gsp trecea, in numai cateva zile, de la formatul hipertabloidizat propus de ivanovici, la un format care nu era neaparat quality, ci obositor – texte imense, scrise neglijent de “cea mai buna echipa”. spun toate astea din postura de membru in acea echipa. de altfel, in primele 3-4 luni de la relansare, gsp a avut cam 66% public remanent de la ivanovici si doar o treime noi cititori, atrasi de la prosport. probabil era nevoie de rabdare macar un an cu acel proiect, dar, din cate imi amintesc, dupa vreo jumatate de an gsp a virat din nou spre abordarea tabloida.

    probabil ca cititorii ziarelor de sport pot fi fidelizati si in afara promotiilor daca ar propune subiecte serioase. acum, practic lipsesc reportajul, analiza si ancheta din ambele ziare.

    Comment by Marius — October 9, 2007 @ 9:27 pm | Reply

  16. […] concluzie, lipseşte radioul. Pe blogul lui Iann, unul dintre comentarii, vezi nr.8,  avansează această posibilitate despre care am mai pomenit […]

    Pingback by Pro Sport FM mai lipseşte « Adrian Tudor. Jurnalist în România. — October 10, 2007 @ 2:25 pm | Reply

  17. […] se vorbeste … si Iulian, si Bradutz, iar Bradutz, si Tolontan, si Gusti, si iarasi Gusti, si Iann, si EVZ si astazi Business Standard care vine cu info de la consiliul concurentei cum ca exista […]

    Pingback by » Blog Archive — October 10, 2007 @ 3:37 pm | Reply

  18. […] pe acelasi subiect puteti citi si – scoateti o foaie de excel pe masa si incepeti sa marcati […]

    Pingback by reincepe liga campionilor « [media_details] — November 27, 2007 @ 4:34 pm | Reply


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a comment

Create a free website or blog at WordPress.com.