In 1948 este infiintat un mega consortiu universitar care grupa in cadrul Institutului de Arta din Bucuresti facultatile de: Muzica, Teatru, Arte Plastice si Coreografie [situatie similara si la Iasi, Cluj, Timisoara]. [draft post]
Facultatile aveau un tronson de cursuri comune [Marxism-Leninism, Economie, Materialism dialectic si materialism istoric, Limba rusa, Estetica generala si Pedagogie] si unul de cursuri de specialitate. Am selectat doar doua dintre ele si anume Facultatea de Teatru si cea de Arte Plastice cu catedrele respectiv titularii posturilor. Si avem asa
Facultatea de Teatru
Drama-comedie: Aura Buzescu, profesor; Gh. Storin, profesor; M. Voiculescu, profesor; B. Fredanov, profesor adjunct; M. Popescu, profesor adjunct.
Regie scenica.: D. Negreanu, profesor adjunct.
Istoria literaturii dramatice: M. Breslasu, profesor; A. Nasta, conferentiar
Dictiune, recitare, tehnica vorbirii: Marieta Sadova, prof. adjunct.
Macheta, desemn, tehnica scenei: Perahim, prof. adjunct.
Grima, peruci, costume: Al. Bratasanu, conferentiar.
Mimica, gest, atitudine: I. A. Maican, profesor; Gh. Loghin, conferentiar; Gabriel Negry, sef de lucrari
Facultatea de Arte Plastice
Desemn artistic: N. Darascu, profesor; C. Ioanid, sef de lucrari; Jana Dusa, sef de lucrari
Desemn si pictura: J. Al. Steriade, profesor; Al. Ciucurenco, profesor; C. Ressu, profesor; M. H. Maxy, profesor; T. [Titina] Calugaru, sef de lucrari; Gh. Saru, asistent.
Desemn si sculptura: C. Medrea, profesor; B. Caragea, conferentiar; L. Murnu, sef de lucrari.
Decorativa, generala: I. Molnar, conferentiar.
Grafica: A. Haiduc, conferentiar.
Desenm liniar si caligrafie: H. Guguianu, conferentiar.
Perspectiva si geometrie: H. Teodon, profesor.
Anatomie artistica: Dr. Gh. Ghitescu, profesor.
Gravura: D. Luca, profesor; E. Stec, asistent.
Pictura murala: Gh. Labin, profesor adjunct.
Istoria artelor: L. Rudascu. conferentiar.
Scenografie, costume: W. Siegfried, profesor adjunct.
Medalistica, ceramica: A. Medrea, asistent.
Mobilier, arta interiorului: Jean Baras, conferentiar.
Textile, covor, imprimeuri: M. Pana-Buescu, sef de lucrari.
Tehnologie si cromatologie: M. Levcenki, asistent.
Cel putin pentru anul 1949 Perahim apare ca profesor la Facultatea de Teatru la catedra de Macheta, desen si tehnica scenei in timp ce W. [Wladimir] Siegfried [1909-1982] o ocupa pe cea de la Scenografie, costume la cea de Arte Plastice.
Interesant ca la Arte Plastice catedra de grafica era condusa de A. (Aurel) Haiduc in timp ce Iosif Molnar pe cea de Decorativa generala.
Potrivit unei fise de evidente a ilegalistilor din 1951 Perahim completeaza asa [1]
Unde a muncit | De cand | Pana cand | Functie |
Graiul Nou | 1944 | 1946 | Redactor tehnic |
Institutul de Teatru | 1948 | 1949 | Profesor |
Institutul de Arte Plastice | 1949 | 1950 | Profesor |
Institutul Cinematografic | 1950 | 1951 | Profesor |
Institutul de Arte Plastice | 1951 | Profesor |
Mai corect cred ca e insa asa (daca e sa pastram denumirea oficiala a institutiilor)
Unde a muncit | De cand | Pana cand | Functie |
Graiul Nou | 1944 | 1946 | Redactor tehnic |
Institutul de Artă | Facultatea Teatru | 1948 | 1949 | Profesor |
Institutul de Artă | 1949 | 1950 | Profesor |
Institutul de Artă Cinematografică | 1950 | 1951 | Profesor |
Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” | 1951 | 1956 | Profesor |
“Dupa revenirea in Romania [sfarsitul lui 1944] prima reintalnire cu teatrul i-o datoareaza lui Ion Sava care ii solicita colaborarea pentru realizarea spectacului Macbeth [W. Shakespeare] la Teatrul National din Bucuresti, premiera avand loc in 1946. Perahim creeaza decorul, costumele si mastile” [2]
——————–
[/1] Tanase, Stelian (coord.), Avangarda românească în arhivele Siguranţei, Iași, Polirom, 2008, p. 263
[/2]Andreea Iacob: “Jules Perahim: Decorul e piesa | O convorbire cu Marina Vanci-Perahim” in Caietele Avangardei, nr. 3/2014 [Anul 2]
Leave a Reply