[media_details]

January 11, 2010

cateva lucruri despre drepturile de autor

Filed under: publishing,romania — iann @ 7:08 pm

problema: in proiectul Legii pensiilor sa fie introdusa plata CAS [contributia de asigurari sociale] si la contractele/veniturile din drepturi de autor sau conventii civile care evident sa fie oprite de angajatori si livrat direct organismelor de stat.

cine a propus masura: organizatia sindicala Cartel Alfa, prin presedintele Bogdan Hossu.

cine a receptionat:  Guvernul Romaniei, prin Ministerul Muncii banuiesc  ca o implicare ar trebui sa aiba si  Ministerul de Finante.

public vizat: aproximativ 80.000 de angajati din Romania platiti prin drepturi de autor [sursa Cartel Alfa].

cum  se desfasoara ostilitatile [Mihai Seitan, Ministrul Muncii] : “ideea”  a fost prezentata Guvernului intro sedinta.  daca a fost prezentata aici avand in vedere ca se discuta si bugetul de stat ma gandesc ca nu era doar spre informarea ministrilor despre starea natiunii creativilor si a creatorilor ci ca posibila sursa de venit. dar pentru ca este o simpla nota nu s-a analizat impactul masurii. daca nu este introdusa pe sest si aprobata la votul din Parlament pentru buget cum sunt convins ca se va intampla, traseul firesc ar trebui sa fie discutii interministeriale si cu “partenerii sociali” sau mai bine zis dezbaterea publica a acestei masuri.

daca se va contura un “proiect” va trebui sa aiba si o nota de fundamentare si un studiu de impact. dar “deocamdata, nu sunt date clare în privinta numarului contractelor de drepturi de autor, fiindca acestea nu se inregistreaza la Inspectia Muncii”, in subordinea Ministerului Muncii.

grija cea mare: “vrem sa evitam situatii ca cele care s-au produs chiar si recent in mass-media, cand jurnalistii ramasi fara locuri de munca nu au beneficiat de ajutor de somaj, având serios de suferit din cauza ca nu aveau niciun contract de munca, nici macar pe salariul minim pe economie” [Gandul]

pe scurt este repusa pe tapet problema discutata si anul trecut si pentru care Guvernul a avut la dispozitie fix un an sa isi faca treaba. cu siguranta din cele 80,000 de persoane din Romania care inregistreaza venituri si prin drepturi de autor  numarul cel mai mare il reprezinta jurnalistii [sau poate nu, insa nimeni nu a venit cu date clare] desi date sunt disponibile la Ministerul de Finante pentru ca atunci cand esti platit pe drepturi de autor 1) trebuie sa notifici in 30 de zile de la semnarea unui astfel de contract la Administratia Fiscala si 2) toate veniturile de acest gen sunt declarate anual  in Declaratia pe Venitul Global [atat angajator cat si angajat].

dincolo de asta in Guvernul Romaniei  exista un oganism care se numeste Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor dar datorita folosirii numelui sau acronim ORDA nu mai e bagat in seama si care pe langa prevenirea pirateriei si emiterea de timbre pentru cd-uri/dvd-uri cred ca ar trebui sa aiba o evidenta stricta si a unor astfel de contracte/venituri pentru ca legalitatea lor le apara.

Statul dar sa zicem mai clar Guvernul [prin AVAS] a avut in proprietate o companie de distributie de presa pe numele ei Rodipet care dupa ce a fost privatizata fraudulos a fost si devalizata si astfel a disparut un business de 40-50 de milioane de euro cu taxele si impozitele aferente. nu am auzit cum a fost solutionata aceasta problema punctuala si a cum a rezolvat drepturile angajatilor acestei companii care prin faliment a afectat veniturile altor sute de companii si mii de angajati. ma emotioneaza profund grija oficialilor de a asigura jurnalistilor un somaj sau o pensie decenta. dar cred ca pana la impunerea unei astfel de decizii ar trebui sa existe si o minima cercetare despre acest gen de venituri [oare cei care castiga cel mai mult in Romania sunt Sergiu Nicolaescu, Florin Piersic, Ion Cristoiu sau vicepremierul Marko Bela?]

evident ca in cei 80,000 de persoane o pondere importanta o reprezinta si jurnalistii dar care sunt categoriile si care sunt veniturile aferente fiecarei categorii in parte?

daca se ia o astfel de decizie ar trebui sa sa existe si o aplicare graduala a acestei masuri pentru ca daca ai distrus un business cel putin pentru presa scrisa ar trebui macar sa oferi o sansa celor pe care i-ai afectat pentru ca altfel vei incasa mai putine taxe si impozite si vei avea de suportat ajutoare de somaj exact pentru cei care pledezi acum. daca au existat “jurnalistii ramasi concediati care nu au beneficiat de ajutor de somaj” inseamna ca a fost vina si a ta adica a Inspectiei Muncii pentru ca nu a sesizat la timp ca exista companii care platesc oameni la negru si nu doar in constructii [credeam ca nu mai exista astfel de situatii pana cand recent am auzit de una]

pareri pertinente pe subiect nu numai de la mari actori mari regizori, etc mai puteti citi aici si aici.

Advertisements

9 Comments »

  1. Dupa cum comentam si la Theo, parerea mea sincera e ca Ministerul Muncii incurca, voit sau nu, un venit de natura… para-salariala cu un drept de proprietate (intelectuala).

    Problema pensiilor e alta: noi stim ca oricat am cotiza acum, nu avem cum tine sistemul in picioare si el va pica exact atunci cand noi ar trebui sa beneficiem de el. E un fapt demografic indubitabil. Jenant e ca dupa ce suntem si f…i, si cu banii luati, ni se mai spune si ca e spre binele nostru. De ce nu-mi da mie dl Seitan banii lui din cont sa produc un film cu ei? Si ii platesc si CAS-ul din ei, ca sa n-aiba grija de pensie, ca ii e aproape. Accepta?

    Comment by Dan — January 11, 2010 @ 11:16 pm | Reply

  2. @dan: nu cred ca MM incurca cele 2 notiuni pentru ca dreptul de proprietate atrage venituri care pot fi astfel taxate si impozitate. Un drept de proprietate [intelectuala] cred ca poate fi inregistrat fie la OSIM fie la ORDA.
    Nu discutam aici despre falimentul sistemului de pensii ci de modul de impozitare ale veniturilor unor profesii liberale.
    De aceea si eu pledez pentru transparenta in adoptarea unei astfel de decizii si de vazut pe cine afecteaza [persoane si industrii] si daca pot fi incadrate la venituri salariale sau alt tip de venituri.

    Comment by iann — January 12, 2010 @ 9:36 am | Reply

  3. Iti spun sigur ca la ORDA nu se poate inregistra niciun drept de proprietate pe o opera scrisa. Adica ce as inregistra? Ia bunoara o piesa de teatru sau un scenariu, ca text. Ce sa inregistrez? Cum s-o inregistrez? In ce ar consta inregistrarea? ORDA lucreaza preponderent nu cu creatorii de continut (scriitori, compozitori), cat cu producatorii de inregistrari pentru respectivul continut (case de discuri, producatori de film) si cu difuzorii (posturi de radio si TV). Si lucreaza cu ei pentru a preveni piratarea respectivelor suporturi sau autopiratarea lor in scopul evaziunii (de aici si timbrarea CD-urilor si DVD-urilor).
    Altfel eu continui sa spun ca un venit dintr-un drept de autor autentic (adica un drept patrimonial ce decurge din cesiunea dreptului de autor pentru o opera) nu are caracter de venit salarial, ci seamana mai degraba cu un venit din folosirea unui bun – o inchiriere de utilaj sau de casa. E drept, e chiar mai profitabila decat acestea, pentru ca nu poti inchiria o casa decat unui singur chirias o data, pe cand o piesa, daca e buna si dorita, o poti vinde si se joaca la x teatre deodata, in tara sau afara. Taxarea ei suplimentara cu 31% ar fi de aceea injusta si deloc motivanta. Dimpotriva. Mai ales ca toate aceste “inchirieri” ale operei se impoziteaza deja ca venit (cu 16%, dupa deducerea unei cote forfetare de 40% sau 50%, dupa tipul operei).

    Comment by Dan — January 12, 2010 @ 10:15 am | Reply

  4. @dan: nu te contrazic, ai perfecta dreptate in tot ceea ce spui. nu imi este cunoscuta indeaproape toata formularistica si jurisprudenta legata de drepturile de autor. am dat exemplu OSIM si ORDA gandindu-ma ca daca tot se ocupa de aceste problematici acolo este posibil sa poata fi inregistrate. am rasfoit site-ul ORDA de curiozitate si acolo am descoperit ca ei administreaza un Registru National de Opere si chiar e un formular de declaratie pe proprie raspundere ca opera inscrisa e originala.

    cred ca ai dreptate cand spui ca dreptul de autor autentic nu are caracter de venit salarial insa stau si ma gandesc cum totusi sa zicem garda veche de artisti interpreti[nu stiu cei noi] se plang incontinuu ca au pensii mizere etc cand au incasat imi cer scuze de comparatie bani ca ai manelistilor chiar inainte de ’89 si parca vorbesc de pensiile de agricultor desi au fost si angajati cu contract de munca ai diverselor institutii de stat. in cazul actorilor care ar fi dreptul de autor, cel de interpretare?

    la fel in cazul scriitorilor daca nu au un contract de munca ei vor fi cei mai afectati de aceasta decizie. oare daca se inregistreaza ca PFA vor putea sa evite suprataxarea?

    Comment by iann — January 12, 2010 @ 12:09 pm | Reply

  5. ORDA e un organism care lucreaza preponderent cu opere muzicale. Pentru scriitori exista COPYRO. Pentru producatorii de filme, regizori, compozitori de film, scenaristi si actori exista DACIN-SARA. Dintre toti, artistii interpreti sunt, deocamdata, cei mai vulnerabili la abuzurile difuzorilor de opere si pentru ei lucreaza ORDA in principal. Adica ORDA are grija ca pentru o anumita melodie difuzata de un post de radio (sau pentru un film al unui anumit regizor sau in care joaca un anumit actor sau in care coloana sonora ii apartine unui anumit compozitor), autorul respectiv sa primeasca drepturi de autor. Operele literare sunt mai greu de traficat / piratat. Cine scoate carti-pirat? Dar da, va deveni o problema atunci cand formatul e-book va prinde si la noi.

    In cazul scriitorilor, majoritatea sunt pensionari sau au deja (cel putin) un contract de munca. Nu traieste mai nimeni numai din scris in Romania. Nu pe termen lung. Iar de scris, multi scriu adesea in conditii improprii in putinul lor timp liber. Sa-i mai si taxezi pentru asta, cu promisiunea mincinoasa ca o faci in interesul lor mi se pare cel putin jenant. Dar denota un anumit sistem de valori nationale care a devenit evident. Probabil ca si scrisul e un viciu. 🙂

    Sunt absolut de acord ca artistii / scriitorii / alte persoane care nu au contribuit la fondul de pensii nu au niciun drept la nimic in virtutea operei lor. Daca nu au fost cumpatati, asta e… Dar nu inteleg de ce trebuie sa il fortezi sa cotizeze? Si de ce numai pe creatori? De ce nu si pe cei care inchiriaza case, care tranzactioneaza actiuni la bursa sau care au venituri din dobanzi bancare? Si ce ce in limita a 5 salarii medii? De ce nu un singur salariu mediu?

    Pe scurt, nu cred in bunele intentii ale guvernului, ci doar in foamea lui de bani. Dar prefer sa intru intr-o greva de scriitor, sa scriu “pentru sertar” un an-doi (pana se va renunta la ineptia asta, asa cum se renunta si la “forfetar”), decat sa ma las muls in halul asta. Sau sa ma mut (fiscal) intr-o tara civilizata, in care creatia este incurajata, nu taxata. Ce merit are statul in ceea ce creez eu, ca sa i se cuvina 31% din banii aia? Intreg Commonwealth-ul are programe speciale de emigrare pentru “gifted people”. Nu mai spun de Franta, un paradis “social” al actorilor si al oamenilor de teatru in general…

    Comment by Dan — January 12, 2010 @ 12:52 pm | Reply

  6. @Dan. În Franța plătești contribuții sociale la fiecare euro pe care-l faci, din orișice l-ai face, inclusiv dividende, de nu te vezi. Take care what you wish for… De unde și până unde și mai ales de ce sunt cei care-și cedează drepturile de autor așa de coborâți cu hârzobul din cer de ei nu trebuie să plătească ce plătește oricare alt om muncitor? Discuția asta despre statul care merită sau nu merită banii noștri e complet sterilă în contextul ăsta. Dacă are vreun merit, atunci îl are într-un cadru general, despre competența statului, și discuția e pertinentă în aceeași măsură pentru cel care e plătit cu salariu, ca și pentru cel care e plătit prin drepturi de autor. Cu ce sunt cei din urnmă speciali?

    Comment by Adrian Stanciu — January 14, 2010 @ 2:34 am | Reply

  7. Cu ani in urma am castigat unele drepturi e autor in Franta si am studiat un pic chestiunea pe pielea mea. Dar n-a fost rau deloc. Desi teoretic e asa cum spui, practic acolo scriitorii si artisti chiar sunt incurajati de stat sa creeze. (Si sa invete contabilitate, e drept. Complexitatea sistemului lor o depaseste pe a noastra. Deocamdata. Dar nu e absurda.)
    Insa hai sa nu discutam eficienta in cheltuirea banilor publici sau sistemul de valori, ci sa ne uitam putin doar la cuantumul taxelor. Vezi in linkul dinainte, spre sfarsit… Chiar si cumulate, taxele francezilor raman inca departe de cei 31% cu care defileaza ministrul Seitan. (La ele se mai adauga impozitul pe venit, desigur.) Nu mai spun ca noi nu avem o AGESSA care sa ne pastoreasca si tare sunt curios la ce ghisee o sa ne mai bulucim ca sa stam la coada sa dam bani minunatului stat roman.
    Eu cred ca o sa prefer sa imi distribui scrierile gratis si sa accept donatii prin PayPal. 🙂 Un soi de GNU GPL pentru literatura.
    Altfel la fiecare 100 de lei castigati ca scriitor, 31 s-ar duce la contributiile sociale, 5,5 la asigurarile de sanatate, 10 la impozitul pe venit (16% din 60%, dupa deducerea cotei forfetare) – in total 46,5 lei ia Statul, 54,5 lei iau eu. Din astia 54,5 lei mai am de achitat si alte taxe si impozite locale, dar – mai presus de toate – daca ii cheltui pe toti ii mai dau statului 19% TVA, adica inca 10,35 lei. Deci din fiecare 100 de lei castigata de mine, Statul ia minimum 56,85 lei. repet, doar din drepturi de autor. Adica pentru un lucru pe care eu il creez din nimic, din mintea mea, fara sa primesc nicio resursa de la Stat, niciun sprijin, in timpul meu liber, de tampit, Statul ia 56,85%!
    De ce as fie eu asa special, intr-adevar?

    Comment by Dan — January 18, 2010 @ 12:51 am | Reply

  8. Vesti si mai “bune”: “Cine castiga mai mult de 2.418 de euro pe luna din drepturile de autor, respectiv 29.024 de euro pe an, vei fi obligat sa te inregistrezi ca platitor de TVA si sa platesti statului 6.650 de euro, adica 19% din suma castigata.”

    Cat de frumos! Nu conteaza ca tu, ca autor, nu ai cum sa deduci suma respectiva asa cum o face o societate comerciala. Furt pe fata, aplicat silnic si retroactiv, asa cum stie sa lucreze statul roman. Si nu-mi spuneti ca scriitorii nu castiga asemenea sume. Scenaristii, de exemplu, castiga. La fel si cei care sunt publicati in strainatate. Abia astept reactia lui Cartarescu. Oare lui i-or pune poprire pe conturi sau are im(p)unitate? :)) Nu mai spun de muzicienii care incaseaza lejer, in mod lunar, asemenea sume. Sau de artistii plastici. Pai numai eu stiu cateva “monumente” bucurestene de milioane. La propriu.

    Va trebui sa imi refac socoteala de mai sus. In mod clar artistii in situatia asta vor trebui sa aduca bani de acasa, daca au facut imprudenta sa-i risipeasca pe cei castigati anterior. E scump sa faci arta in Romania. Dar, na!, “nu sunt coborati cu harzobul din cer” si daca “alti oameni muncitori” platesc TVA, atunci sa plateasca si artistii. Numai ca iata, daca ar face veniturile respective din chirii, nu ar plati TVA. Pentru ca proprietatea intelectuala nu e o proprietate adevarata, in acceptiunea statului roman. Si nici intelectualii nu sunt oameni normali la cap, probabil. Nu stiu cum e cu venitul din dividende, care pare sa-l intereseze pe dl Stanciu. S-o plati si la acel venit taxa pe valoare adaugata, daca se depaseste suma de 2418 euro pe luna?

    Comment by Dan — April 14, 2010 @ 1:40 pm | Reply

  9. […] — iann @ 6:44 pm revin cu cateva cifre in privinta drepturilor de autor. acest proiect se discuta de 1 an si 6 luni [ianuarie 2009], dar in dulcele stil romanesc ordonanta apare brusc cu […]

    Pingback by nici voi nu stiti ce aveti de impozitat! « [media_details] — August 25, 2010 @ 6:44 pm | Reply


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: